Gry i ćwiczenia psychologiczne

Zachęcam rodziców do wspólnych gier i zabaw! W ten sposób pomagacie Państwo swoim dzieciom zrelaksować się, docenić prawdę, pogłębiać wasze wspólne relacje, uczycie doceniania prostych codziennych zasad, egzekwowania ich podczas przebiegu gry lub zabawy. Ważne jest żeby zawsze doprowadzać do końca rozpoczętą działalność, zachęcać dziecko do rozmowy, kiedy coś nie przebiega po jego myśli. Za każdym razem pomagając dziecku w przezwyciężaniu trudności zyskujemy w jego oczach, a dziecko krok po kroku uczy się , jak radzić sobie w trudnych sytuacjach. Te doświadczenia w przyszłości dziecko wykorzysta w relacjach z innymi. Stwarzanie przyjaznej, serdecznej atmosfery sprzyja pokonywaniu trudności i budowaniu wzajemnego zaufania i chęci przebywania ze sobą.

Propozycje zabaw dla dzieci:
Z cyklu rozpoznawanie i nazywanie emocji:
„Jaka to mina?”- dziecko wspólnie z rodzicem na oddzielnych kartkach rysuje symbole poszczególnych emocji (radość, smutek, złość, strach) stopniowo, kiedy dziecko będzie rozróżniało emocje podstawowe można dodawać kolejne emocje np.: zdziwienie, znudzenie, ekscytacja,wstyd, miłość, spokój, itp. Zabawa w rozpoznawanie i nazywanie emocji. Starsze dzieci mogą się bawić w dobieranie podpisów do emocji.
„Pokaż, jak się czujesz, gdy…”- dziecko wyraża ruchem, mimiką, gestami swoje emocje wywołane sytuacjami, w których mogą się znaleźć.
„Dopasowywanie emocji do sytuacji”- dziecko odpowiada na pytanie: Jestem zły, kiedy…; Jestem wesoły, gdy…; Jestem smutny, kiedy…; Jestem wystraszony, gdy…;
„Lustro”- dziecko stoi naprzeciwko dziecka lub rodzica, który pełni funkcję lustra. Dziecko pokazuje różne miny wyrażające emocje a osoba naprzeciwko próbuje je dokładnie powtórzyć. Potem następuje zamiana ról.
Wyszukiwanie w gazetach, kolorowych czasopismach obrazków przedstawiających różne sytuacje, ludzi z różnymi wyrazami twarzy. Można przeciągnąć zabawę i zachęcić dziecko do wycięcia tych obrazków. ! Pamiętajmy jednak żeby podczas wycinania dziecko było pod opieką osoby dorosłej. Rozmowa z dzieckiem na temat tego, co osoby z rysunków mogą odczuwać, co mogło się przed chwilą wydarzyć.
Wykonanie portretu Radoślika- każde dziecko może wykonać swojego własnego Radoślika (w przypadku rodzeństwa), zachęcam do udziału również rodziców. Tak sformułowane zadanie pozwala dziecku stworzyć swój własny obraz Radoślika, co będzie wyrazem tego, że każdy inaczej przeżywa i wyraża radość.
Z tych zgromadzonych materiałów można w dalszej kolejności wykonać rodzinną księgę uczuć. Z pewnością po upływie czasu z sentymentem będzie można do tych wspólnie spędzonych chwil powrócić.

Do wykorzystania strona w Internecie- obrazki z emocjami:
www.google.com/search?q=obrazki+emocje+do+druku

opracowanie (06.04.2020): Mariola Kępińska psycholog

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *