Statut

STATUT

Miejskiego Przedszkola nr 10

w Żarach

Podstawa prawna:

  1. Ustawa o systemie oświaty z dnia 7 września 1991r. (Dz. U. z 2018r. poz. 1457,1560).
  2. Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo Oświatowe (Dz.U. z 2018 r. poz.996).
  3. Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2018 r. poz. 967, 2245 ).
  4. Rozporządzenie MEN z dnia 17 marca 2017 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli (Dz. U. z 2017 r. poz. 649).
     

ROZDZIAŁ I

POSTANOWIENIA OGÓLNE

§ 1.1. Miejskie Przedszkole nr 10 im. Bajka w Żarach, zwane dalej przedszkolem jest placówką publiczną z siedzibą w Żarach, przy ulicy Okrzei 15.

  1. Przedszkole posiada filię zlokalizowaną w Żarach przy ul. Częstochowskiej 15.
  1. Organem prowadzącym przedszkole jest Gmina Żary o statusie miejskim.
  1. Nadzór pedagogiczny nad przedszkolem sprawuje Lubuski Kurator Oświaty
    w Gorzowie Wielkopolskim.
  1. Przedszkole używa podłużnej urzędowej pieczęci w pełnym brzmieniu:

Miejskie Przedszkole Nr 10

im. Bajka

68-200 Żary, ul. Okrzei 15

tel. 68 374 46 90

NIP:9282064084, REGON 080489160

§ 2.1. Przedszkole działa na podstawie:

  1. ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (tj. Dz.U. z 2018r. poz. 1457, 1560) i rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy,
  2. orzeczenia organizacyjnego,
  3. statutu.
  1. Przedszkole jest jednostką budżetową, której działalność finansowana jest z:
  1. dochodów własnych Gminy Żary o statusie miejskim,
  2. z wpłat rodziców,
  3. z darowizn w postaci pieniężnej na rzecz jednostki, które ewidencjonowane są zgodnie z  przepisami o gospodarce finansowej w jednostkach budżetowych.

§ 3.1 Przedszkole zapewnia dzieciom opiekę, wychowanie i nauczanie przez pięć dni
w tygodniu, od poniedziałku do piątku w godzinach od 6:30 do 16:30, z wyjątkiem dni ustawowo wolnych od pracy.

  1. Przedszkole zapewnia bezpłatne nauczanie, wychowanie i opiekę w wymiarze pięciu godzin dziennie od godziny 8:00 do godziny 13:00.
  1. Przedszkole funkcjonuje przez cały rok szkolny z uwzględnieniem przerw ustalonych
    w porozumieniu z organem prowadzącym.
  1. Informacja o pracy dyżurujących przedszkoli jest wcześniej podawana do wiadomości rodziców.

§ 4.1. Wysokość i zasady wnoszenia opłat za świadczenia wykraczające ponad czas przeznaczony na bezpłatne nauczanie, wychowanie i opiekę reguluje właściwa uchwała Rady Miejskiej w Żarach.  

  1. Ewidencja liczby godzin korzystania przez dziecko ze świadczeń udzielanych przez przedszkole prowadzona jest przez przedszkole na podstawie deklaracji rodziców dotyczących godzin pobytu dziecka w przedszkolu i zapisów w dzienniku zajęć przedszkolnych prowadzonych przez wychowawcę grupy.
  1. Opłatę miesięczną ustala się, jako iloczyn stawki godzinowej, liczby godzin pobytu dziecka w przedszkolu ponad czas przeznaczony na realizację podstawy programowej oraz liczby dni pobytu dziecka w przedszkolu.
  1. Opłata, o której mowa w § 4 nie obejmuje kosztów wyżywienia dziecka
    w przedszkolu.
  1. Całkowite zwolnienie z opłaty określonej w § 4 przysługuje rodzinom mającym
    na utrzymaniu troje i więcej dzieci.
  1. Całkowite zwolnienie z opłaty określonej w § 4 przysługuje również, gdy dziecko posiada orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego lub opinię o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju.
  1. Rodzice, opiekunowie prawni ubiegający się o skorzystanie z ulg i zwolnień określonych w § 4 zobowiązani są złożyć wniosek i stosowne oświadczenie zawierające niezbędne dane do ustalenia uprawnienia do tego zwolnienia, do dyrektora przedszkola.

§ 5.1. Przedszkole zapewnia odpłatne wyżywienie dla dzieci i pracowników przedszkola. Zasady odpłatności za korzystanie z wyżywienia i wysokość stawki żywieniowej ustala dyrektor przedszkola, w porozumieniu z organem prowadzącym.

  1. Opłatę za korzystanie z posiłków przez dziecko w przedszkolu, rodzice (opiekunowie prawni) wnoszą w okresach miesięcznych, z góry do 15-tego każdego miesiąca.
  1. W przypadku nieobecności dziecka zwrotowi podlega dzienna stawka żywieniowa
    za każdy dzień nieobecności, z wyłączeniem pierwszego dnia.

ROZDZIAŁ II

CELE I ZADANIA PRZEDSZKOLA

§ 6.1. Przedszkole realizuje cele i zadania wynikające z ustawy Prawo Oświatowe oraz aktów wykonawczych do ustawy.

  1. Celem przedszkola jest:
  1. zapewnienie wychowankom możliwości pełnego rozwoju intelektualnego, psychicznego i fizycznego,
  2. wspomaganie dzieci w rozwijaniu uzdolnień,
  3. kształtowanie u dzieci poczucia przynależności społecznej (do rodziny, grupy rówieśniczej i wspólnoty narodowej) oraz postawy patriotycznej,
  4. wyrównywanie szans rozwojowych i edukacyjnych dzieci ze szczególnym uwzględnieniem wyrównywania dysproporcji w rozwoju spowodowanych środowiskiem życia.
  1. Do głównych zadań przedszkola należy:
  1. wspomaganie indywidualnego rozwoju dziecka,
  2. sprawowanie opieki i zapewnienie wychowankom bezpieczeństwa fizycznego i psychicznego w czasie pobytu w przedszkolu,
  3. przygotowanie dzieci do podjęcia nauki w szkole,
  4. prowadzenie obserwacji pedagogicznych,  analiza gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole i dokumentowanie tych procesów,
  5. udzielanie dzieciom pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
  6. wspomaganie wychowawczej roli rodziny.
  1. Przedszkole realizuje zadania z uwzględnieniem indywidualnego rozwoju dziecka oraz wspomagania rodziny w jego wychowaniu i przygotowaniu do nauki w szkole poprzez:
  1. stwarzanie optymalnych warunków rozwoju osobowości, zdolności i zainteresowań,
  2. współdziałanie z instytucjami działającymi na rzecz wszechstronnego rozwoju dziecka,
  3. zapewnienie mu możliwości udziału w imprezach, konkursach i przeglądach wewnętrznych, międzyprzedszkolnych,  miejskich, ogólnopolskich,
  4. tworzenie warunków umożliwiających dziecku osiągnięcie gotowości szkolnej,
  5. wyrównywanie szans edukacyjnych dzieci pochodzących z różnych środowisk społecznych,
  6. organizację kształcenia specjalnego dla dzieci z niepełnosprawnością oraz wczesnego wspomagania rozwoju,
  7. spełnianie funkcji doradczej i wspierającej działania wychowawcze rodziny,

ujednolicenie oddziaływań wychowawczo-dydaktycznych przedszkola i domu rodzinnego.

  1. Realizacja zadań przedszkola odbywa się w oparciu o metody i formy pracy dostosowane do indywidualnych potrzeb dziecka.
  1. Zadania realizowane są poprzez: zajęcia grupowe, zespołowe i indywidualne po wcześniejszym zdiagnozowaniu dzieci, ich potencjału rozwojowego, zdolności i zainteresowań.
  1. Zadania realizowane są we współpracy z rodzicami, nauczycielami i innymi pracownikami przedszkola, poradnią psychologiczno-pedagogiczną, podmiotami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży.
  1. Diagnozowanie dzieci odbywa się w oparciu o wypracowane w przedszkolu narzędzia badawcze monitorujące osiągnięcia dzieci.
  1. Na podstawie dokonanej diagnozy rozwijane są wrodzone predyspozycje, uzdolnienia, zainteresowania dzieci oraz prowadzona jest praca wyrównawcza.
  1. W razie potrzeby rodzice wraz z dziećmi  są kierowani do poradni psychologiczno- pedagogicznej w celu specjalistycznego zdiagnozowania rozwoju dziecka i określenia kierunków dalszych  działań wychowawczo-dydaktycznych.
  1. Przedszkole umożliwia rozwijanie umiejętności wychowawczych rodziców i nauczycieli i wspiera ich w rozwiązywaniu problemów wychowawczych.
  1.  Pomoc psychologiczno-pedagogiczną organizuje dyrektor przedszkola.
  1. Korzystanie z pomocy psychologiczno-pedagogicznej jest dobrowolne i nieodpłatne.
  1. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w przedszkolu może być udzielana na wniosek rodziców, nauczycieli, specjalistów, poradni psychologiczno-pedagogicznej.
  1. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest organizowana w formie:
  1. zajęć specjalistycznych: logopedycznych, terapeutycznych, rewalidacyjnych i innych,
  2. porad, konsultacji i warsztatów dla rodziców i nauczycieli,
  3. w trakcie bieżącej pracy z dzieckiem.

16.1 Dla dzieci posiadających orzeczenie z poradni psychologiczno-pedagogicznej o potrzebie kształcenia specjalnego  organizowane jest kształcenie specjalne.

  1. Przedszkole zapewnia:
  1. realizację indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego uwzględniającego zalecenia orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego,
  2. dostosowanie przestrzeni przedszkolnej do indywidualnych potrzeb edukacyjnych,
  3. zajęcia specjalistyczne, stosownie do zaleceń poradni,
  4. zajęcia rewalidacyjne,
  5. inne zajęcia odpowiednie ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne,
  6. oraz możliwości psychofizyczne dzieci, w szczególności zajęcia rewalidacyjne,
  7. integrację dzieci ze środowiskiem rówieśniczym, w tym z dziećmi sprawnymi,
  8. przygotowanie uczniów do samodzielności w życiu dorosłym.
  1. Godzina zajęć rewalidacyjnych trwa 60 minut. W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się prowadzenie zajęć w czasie krótszym niż 60 minut, zachowując ustalony dla dziecka łączny czas tych zajęć.
  1. Czas prowadzonych w przedszkolu zajęć rewalidacyjnych powinien wynosić:
  1. z dziećmi w wieku 3–4 lat – około 15 minut,
  2. z dziećmi w wieku 5–6 lat – około 30 minut.
  1. Dla dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na autyzm, w tym zespół Aspergera, lub niepełnosprawności sprzężone, zatrudnia się dodatkowo:
  1. nauczycieli posiadających kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej w celu współorganizowania kształcenia uczniów niepełnosprawnych, specjalistów i/lub
  2. pomoc nauczyciela.
  1. Przedszkole współpracuje z rodzicami dzieci niepełnosprawnych poprzez:
  1. udzielanie pomocy w zakresie kształtowania postaw i zachowań w kontaktach z dzieckiem: rozpoznawanie zachowań dziecka i utrwalanie właściwych reakcji na te zachowania,
  2. udzielanie porad i konsultacji w zakresie pracy z dzieckiem,
  3. pomoc w przystosowaniu warunków w środowisku domowym do potrzeb dziecka oraz w pozyskaniu i wykorzystaniu w pracy z dzieckiem odpowiednich środków dydaktycznych i niezbędnego sprzętu.
  1. Dziecko w przedszkolu może być objęte indywidualnym obowiązkowym rocznym przygotowaniem przedszkolnym, jeśli jego stan zdrowia uniemożliwia uczęszczanie do przedszkola.

17.1 Przedszkole może organizować dla wychowanków wczesne wspomaganie rozwoju dziecka. Ma ono na celu pobudzenie psychoruchowego, społecznego rozwoju dziecka od chwili wykrycia niepełnosprawności do momentu podjęcia nauki w szkole.

  1. Zespół wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, jest powoływany przez dyrektora przedszkola.
  1. Pracę zespołu koordynuje dyrektor.
  1. W skład zespołu wchodzą osoby posiadające przygotowanie do pracy z małymi dziećmi o zaburzonym rozwoju psychoruchowym:
  1. pedagog/terapeuta posiadający kwalifikacje odpowiednie do rodzaju niepełnosprawności dziecka,
  2. psycholog,
  3. logopeda.
  1.  Do zadań zespołu wczesnego wspomaganie rozwoju dzieci należy w szczególności:
  1. ustalenie, na podstawie opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka  kierunków i harmonogramu działań w zakresie wczesnego wspomagania i wsparcia rodziny dziecka,
  2. opracowanie i realizowanie z dzieckiem i jego rodziną indywidualnego programu wczesnego wspomagania z uwzględnieniem działań wspomagających rodzinę dziecka w zakresie realizacji programu,
  3. koordynowania działań specjalistów prowadzących zajęcia z dzieckiem oraz oceniania postępów dziecka,
  4. analizowanie skuteczności pomocy udzielanej dziecku i jego rodzinie, wprowadzanie zmian w indywidualnym programie wczesnego wspomagania, stosownie do potrzeb dziecka i jego rodziny, oraz planowanie dalszych działań w zakresie wczesnego wspomagania,
  5. współpraca z rodzicami dziecka.
  1. Zespół szczegółowo dokumentuje działania prowadzone w ramach programu, w tym prowadzi arkusz obserwacji dziecka.
  1. Program określa w szczególności:
  1. sposób realizacji celów rozwojowych ukierunkowanych na poprawę funkcjonowania dziecka, wzmacnianie jego uczestnictwa w życiu społecznym i przygotowanie do nauki w szkole, eliminowanie barier i ograniczeń w środowisku utrudniających funkcjonowanie dziecka, w tym jego aktywność i uczestnictwo w życiu społecznym,
  2. wsparcie rodziny dziecka w zakresie realizacji programu,
  3. w zależności od potrzeb – zakres współpracy,
  4. sposób oceny postępów dziecka.
  1. Zajęcia w ramach wczesnego wspomagania organizuje się w wymiarze  od 4 do 8 godzin w miesiącu  w zależności od możliwości psychofizycznych i potrzeb dziecka. W przypadkach uzasadnionych potrzebami dziecka i jego rodziny, za zgodą organu prowadzącego, miesięczny wymiar godzin zajęć w ramach wczesnego wspomagania może być wyższy. Godzina zajęć w ramach wczesnego wspomagania rozwoju wynosi 60 minut. Godzina zajęć – godziną zegarową.
  1. Zajęcia w ramach wczesnego wspomagania są prowadzone indywidualnie z dzieckiem i jego rodziną.
  1. W celu rozwijania kompetencji społecznych i komunikacyjnych przygotowujących dziecko do funkcjonowania w życiu społecznym, zajęcia w ramach wczesnego wspomagania mogą być prowadzone w grupie, z udziałem rodzin dzieci lub innych dzieci objętych wczesnym wspomaganiem. Liczba dzieci w grupie nie może przekraczać 3.
  1. Miejsce prowadzenia zajęć w ramach wczesnego wspomagania ustala dyrektor w uzgodnieniu z rodzicami (prawnymi opiekunami) dziecka.
  1. Przedszkole organizuje naukę i opiekę dla dzieci z niepełnosprawnością w formie kształcenia specjalnego w integracji ze środowiskiem przedszkolnym.
  1. Szczegółowe warunki organizowania nauki i opieki dzieci z niepełnosprawnością określają odrębne przepisy.

ROZDZIAŁ III

ORGANY PRZEDSZKOLA

§ 7. 1. Organami Przedszkola są:

  1. dyrektor przedszkola,
  2. rada pedagogiczna,
  3. rada rodziców.
  1. Rada pedagogiczna i rada rodziców uchwalają regulaminy swojej działalności, które nie mogą być sprzeczne z przepisami prawa i niniejszym statutem.

§ 8.1. Przedszkolem kieruje dyrektor wyłoniony w drodze konkursu.

  1. Dyrektor przedszkola jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w przedszkolu nauczycieli i pracowników samorządowych.
  1. Do zadań dyrektora należy w szczególności:
  1. kierowanie działalnością placówki oraz reprezentowanie jej na zewnątrz,
  2. sprawowanie nadzoru pedagogicznego,
  3. przewodniczenie radzie pedagogicznej i realizowanie jej uchwał,
  4. organizowanie administracyjnej, finansowej i gospodarczej obsługi przedszkola,
  5. kierowanie polityką kadrową przedszkola, zatrudnianie i zwalnianie nauczycieli oraz innych pracowników przedszkola,
  6. przyznawanie nagród, udzielanie kar porządkowych pracownikom,
  7. koordynacja współdziałania organów przedszkola, zapewnienie im swobodnego działania zgodnie z prawem oraz wymiany informacji między nimi,
  8. wykonywanie zadań związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa dzieciom
    i nauczycielom w czasie zajęć organizowanych przez przedszkole,
  9. wykonywanie innych zadań wynikających z przepisów szczególnych.
  1. Stanowisko wicedyrektora przedszkola tworzy dyrektor za zgodą organu prowadzącego po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej i rady rodziców.
  1. Do zadań wicedyrektora należy w szczególności:
  1. zastępowanie dyrektora przedszkola w przypadku jego nieobecności, odpowiadanie za całokształt pracy przedszkola,
  2. sprawowanie nadzoru nad realizacją zadań dydaktyczno-wychowawczo-opiekuńczych oraz prawidłowe prowadzenie dokumentacji pedagogicznej,
  3. organizowanie zastępstw za nieobecnych nauczycieli,
  4.  opracowywanie projektów planu pracy przedszkola, przydziału zajęć obowiązkowych i dodatkowych nauczycieli, planu doskonalenia zawodowego nauczycieli,
  5. opracowywanie we współpracy z dyrektorem arkusza organizacyjnego na każdy rok szkolny,
  6. kierowanie rekrutacją do przedszkola,
  7. wykonywanie innych prac zleconych przez dyrektora.

§ 9.1. Rada pedagogiczna jest kolegialnym organem przedszkola w zakresie realizacji zadań dotyczących kształcenia, wychowania i opieki.

  1. W skład rady pedagogicznej wchodzą: dyrektor przedszkola i wszyscy nauczyciele zatrudnieni w przedszkolu.
  1. Dyrektor przedszkola jest przewodniczącym rady pedagogicznej.
  1. Zebrania rady pedagogicznej odbywają się wg harmonogramu ujętego w rocznym planie nadzoru pedagogicznego. W miarę potrzeby zwoływane są nadzwyczajne zebrania rady pedagogicznej.
  1. Zebrania rady pedagogicznej są protokołowane. Księga protokołów jest podstawowym dokumentem działalności rady pedagogicznej.
  1. Dyrektor zespołu przedstawia radzie pedagogicznej, nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym, ogólne wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informacje o działalności przedszkola.
  1. Do kompetencji stanowiących rady pedagogicznej należy:
  1. zatwierdzanie rocznych planów pracy,
  2. przygotowanie i uchwalenie projektu statutu przedszkola i jego zmian,
  3. podejmowanie uchwał w sprawach innowacji i eksperymentów pedagogicznych
    w przedszkolu,
  4. podejmowanie uchwał w sprawie skreślenia z listy dzieci uczęszczających
    do przedszkola,
  5. ustalenie organizacji  doskonalenia zawodowego nauczycieli przedszkola,
  6. uchwalanie regulaminu swojej działalności oraz innych regulaminów przedszkola
    o charakterze wewnętrznym.
  1. Rada pedagogiczna opiniuje w szczególności:
  1. organizację pracy przedszkola, w tym tygodniową liczbę godzin pracy nauczyciela, przydział nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych,
  2. projekt planu finansowego przedszkola,
  3. kandydatury nauczycieli do przyznania odznaczeń, nagród i innych wyróżnień,
  4. programy wychowania przedszkolnego.
  1. Uchwały rady pedagogicznej podejmowane są zwykłą większością głosów przy obecności przynajmniej połowy uprawnionych do głosowania liczby członków.
  1. Osoby biorące udział w zebraniu rady pedagogicznej są obowiązane do nie ujawniania spraw poruszanych na zebraniu rady pedagogicznej, które mogą naruszać dobra osobiste dzieci lub ich rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników przedszkola.

§ 10.1. Rada rodziców jest społecznym organem działającym na rzecz przedszkola
i stanowi reprezentację ogółu rodziców wychowanków.

  1. W skład rady rodziców wchodzi przedstawiciel każdej rady oddziałowej wybrany
    w tajnych wyborach przez zebranie rodziców dzieci danego oddziału.
  1. W wyborach, o których mowa w ust. 2, jedno dziecko reprezentuje jeden rodzic. Wybory przeprowadza się na pierwszym zebraniu rodziców w każdym roku szkolnym.
  1. Rada rodziców funkcjonuje w oparciu o uchwalony przez siebie regulamin,
    w którym w szczególności określa się:
  1. wewnętrzną strukturę i tryb pracy rady,
  2. szczegółowy tryb przeprowadzania wyborów do rady rodziców oraz przedstawicieli rad oddziałowych.
  3. Do kompetencji rady rodziców należy:
  1. uchwalanie w porozumieniu z radą pedagogiczną programu wychowawczego przedszkola obejmującego wszystkie treści i działania o charakterze wychowawczym skierowane do wychowanków, realizowanego przez nauczycieli,
  2. opiniowanie projektu planu finansowego składanego przez dyrektora przedszkola,
  3. występowanie do rady pedagogicznej, dyrektora z wnioskami, opiniami dotyczącymi funkcjonowania przedszkola.
  1. W celu wspierania statutowej działalności przedszkola rada rodziców może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł. Zasady wydatkowania funduszy rady rodziców określa jej regulamin.

§ 11.1. Organy przedszkola współdziałają ze sobą w celu właściwego wykonywania kompetencji określonych w statucie, zapewnienia bieżącej wymiany informacji pomiędzy organami.

  1. Koordynatorem współdziałania poszczególnych organów jest dyrektor przedszkola, który zapewnia każdemu z organów możliwość swobodnego działania i podejmowania decyzji w ramach swoich kompetencji.
  1. Wymiana bieżących informacji pomiędzy organami przedszkola o podejmowanych i planowanych działaniach lub decyzjach odbywa się poprzez:
  1. organizowanie wspólnych posiedzeń,
  2. przedstawianie przez dyrektora na zebraniach rady rodziców i rady pedagogicznej informacji o sytuacji przedszkola,
  3. zapoznawanie przez dyrektora organów przedszkola z zarządzeniami władz oświatowych i organu prowadzącego,
  4. wywieszanie na tablicy ogłoszeń informacji i zarządzeń dyrektora, władz oświatowych oraz organu prowadzącego.

§ 12.1. W przypadku zaistnienia sporów pomiędzy organami przedszkola, do rozpatrzenia sporu dyrektor powołuje komisję w składzie:

  1. trzech członków rady pedagogicznej,
  2. trzech członków rady rodziców,
  3. dyrektor, pełniący funkcję przewodniczącego tej komisji.
  1. Organy kolegialne swoich przedstawicieli do komisji wybierają w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów.
  1. Komisja w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów, wybiera ze swego grona przewodniczącego.
  1. Komisja podejmuje decyzję w trybie głosowania. Rozstrzygnięcia komisji są ostateczne. Podawane są one do ogólnej wiadomości.
  1. Od decyzji komisji przysługuje prawo odwołania do właściwych organów (organu prowadzącego przedszkole, organu sprawującego nadzór pedagogiczny).

ROZDZIAŁ IV

ORGANIZACJA PRZEDSZKOLA

§ 13.1. Szczegółowe zasady organizacji przedszkola na każdy rok szkolny określa arkusz organizacyjny opracowany przez dyrektora w terminie ustalonym przez organ prowadzący.

§ 14.1. Podstawową jednostką organizacyjną przedszkola jest oddział obejmujący dzieci
w zbliżonym wieku, z uwzględnieniem ich potrzeb, zainteresowań, uzdolnień.

  1. Przedszkole jest placówką jedenastooddziałową.
  1. Rada pedagogiczna może przyjąć inne zasady zgrupowania dzieci w zależności od potrzeb placówki i realizacji założeń programowych.
  1. Liczba dzieci w oddziale nie może przekraczać 25 dzieci.
  1. W uzasadnionych przypadkach, w czasie absencji dzieci i nauczycieli, w okresach międzyświątecznych, dyrektor przedszkola może podjąć decyzję o łączeniu oddziałów.
  1. Liczba dzieci po połączeniu oddziałów nie może przekroczyć 25 osób.
  1. Organizację pracy przedszkola określa ramowy rozkład dnia ustalony przez dyrektora,
    z uwzględnieniem proporcji zagospodarowania czasu realizacji podstawy programowej:

6:30 – 8.00 Schodzenie się dzieci. Zabawy dowolne: konstrukcyjne, manipulacyjne, tematyczne, zabawy integrujące grupę. Ćwiczenia ogólnorozwojowe. Rozmowy kierowane zgodne z zainteresowaniami dzieci.

8.00 – 8.15 Zabawa ruchowa. Zabiegi higieniczne. Przygotowanie do śniadania.

8.15 – 8.30 Śniadanie.

8.30 – 8.45 Zabiegi higieniczne. Prace organizacyjno-porządkowe.

8.45 – 9.45 Realizacja zadań edukacyjnych z poszczególnych obszarów edukacji: przyrodniczej, rozwijania mowy i myślenia, przygotowania do czytania i pisania, edukacji matematycznej, muzycznej, kulturowo – estetycznej i zdrowotnej.

9.45 – 10.45 Zabawy dowolne, zabawy indywidualne i w małych grupkach rozwijające zainteresowania dzieci, praca wyrównawcza, praca indywidualna z dzieckiem zdolnym.

10.45 – 11.45 Zabawy ruchowe, gry sportowe i zabawy na świeżym powietrzu. Spacery, wycieczki i obserwacje przyrodnicze.

11.45 – 12.00 Zabiegi higieniczne. Przygotowanie do obiadu.

12.00 – 12.30 Obiad.

12.30 – 13.00 Odpoczynek, ćwiczenia relaksacyjne, muzykoterapia, czytanie bajek
i opowiadań z literatury dziecięcej, utrwalanie poznanych wierszy i piosenek. Zajęcia specjalistyczne.

13:00 – 14:00 Zabawy i gry dydaktyczne, logopedyczne, zabawy dowolne w sali i w ogrodzie przedszkolnym, zajęcia dodatkowe.

14.00 – 14.30 Zabiegi higieniczne. Podwieczorek.

14.30 – 16.30 Zajęcia dodatkowe, zabawy doskonalące i rozwijające kompetencje dzieci, wiadomości i umiejętności, zabawy dowolne w sali lub na placu zabaw. Praca wyrównawcza indywidualna dostosowana do potrzeb i możliwości dzieci. Rozchodzenie się dzieci.

3. Na podstawie ramowego rozkładu dnia nauczyciel (nauczyciele), któremu powierzono opiekę nad danym oddziałem, ustala dla tego oddziału szczegółowy rozkład dnia
z uwzględnieniem potrzeb dzieci i oczekiwań rodziców.

§ 15.1. Nauczyciel przedszkola prowadzi pracę dydaktyczno-wychowawczą i opiekuńczą zgodnie z obowiązującą podstawą programową i dopuszczonymi przez dyrektora na wniosek nauczycieli programami wychowania przedszkolnego.

  1. Godzina zajęć w przedszkolu trwa 60 minut.
  1. Na wniosek rodziców przedszkole może organizować naukę religii w grupie dzieci  4-6  letnich zgodnie z odrębnymi przepisami.
  1. Przedszkole może rozszerzyć swoją ofertę programową o bezpłatne zajęcia wykraczające poza podstawę programową wychowania przedszkolnego, zgodnie z potrzebami, zainteresowaniami dzieci.
  1. Czas trwania zajęć prowadzonych dodatkowo, języka angielskiego, religii oraz zajęć rewalidacyjnych jest dostosowany do możliwości rozwojowych dzieci i wynosi około 15 minut do 20 minut dla dzieci 3 i 4-letnich oraz 25 minut do 30 minut dla dzieci 5-6 letnich.
  1. Sposób dokumentowania tych zajęć określają odrębne przepisy.
  1. Dzieci nieuczestniczące w zajęciach dodatkowych mają w czasie ich trwania zapewnioną opiekę nauczyciela.

§ 16.1. Dyrektor przedszkola powierza poszczególne oddziały opiece jednego lub dwóch nauczycieli, zależnie od czasu pracy oddziałów.

  1. W miarę możliwości nauczyciele ci opiekują się danym oddziałem dzieci przez cały okres ich uczęszczania do przedszkola.
  1. Przed rozpoczęciem oraz po zakończeniu pracy danego oddziału opiekę nad dziećmi z danego oddziału pełnią nauczyciele z innych oddziałów, do których przyprowadzono dzieci, wg ustalonego harmonogramu.

§ 17.1. Przedszkole prowadzi rekrutację w oparciu o zasadę powszechnej dostępności.

  1. Terminy, zasady i sposób rekrutacji dzieci do przedszkola określają, co roku wytyczne organu prowadzącego.
  1. Postępowanie rekrutacyjne przeprowadza się co roku na kolejny rok szkolny na wolne miejsca w przedszkolu.
  1. Do przedszkola dzieci zapisywane są raz, na cały etap edukacji przedszkolnej w danej placówce. W kolejnych latach rodzice/prawni opiekunowie składają jedynie deklaracje.
  1. Postępowanie rekrutacyjne przeprowadza Komisja rekrutacyjna powoływana przez dyrektora przedszkola, który wyznacza przewodniczącego komisji rekrutacyjnej.
  1. Szczegółowe zasady i harmonogram rekrutacji określa Regulamin Rekrutacji Miejskiego Przedszkola nr 10 w Żarach.
  1. Dane osobowe kandydatów-przyjętych, zgromadzone w celach rekrutacyjnych oraz dokumentacja rekrutacyjna przechowywana jest nie dłużej niż do końca pobytu dziecka w  przedszkolu.
  1. Dane osobowe kandydatów nieprzyjętych zgromadzone w celach rekrutacji przechowuje się przez okres roku, chyba, że została wniesiona skarga i postępowanie nie zostało zakończone prawomocnym wyrokiem.

§ 18.1. Dyrektor w porozumieniu z radą pedagogiczną może podjąć decyzję o skreśleniu dziecka nieobjętego obowiązkowym rocznym przygotowaniem przedszkolnym  z listy dzieci uczęszczających do przedszkola w następujących przypadkach:

  1. zalegania z odpłatnością za co najmniej dwa okresy płatnicze,
  2. nieprzerwanej nieobecności dziecka w przedszkolu przez 14 dni i nie zgłoszenia tego faktu do przedszkola,
  3. zaobserwowania niepokojących zachowań dziecka, które zagrażają bezpieczeństwu i zdrowiu innych oraz odmowy ze strony rodziców (opiekunów prawnych) współpracy z przedszkolem, wychowawcą, specjalistami świadczącymi wykwalifikowaną pomoc psychologiczną, pedagogiczną, logopedyczna i zdrowotną. 
  1. Skreślenie dziecka z listy wychowanków następuje na podstawie decyzji dyrektora po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej.

§ 19.1. Przedszkole zapewnia dzieciom odpowiednie warunki do zabawy, nauki, pracy
i wypoczynku z uwzględnieniem przepisów bhp i ppoż.

  1. Dzieci mają możliwość codziennego korzystania z ogrodu przedszkolnego z odpowiednio dobranym sprzętem terenowo – rekreacyjnym dostosowanym do wieku dzieci.
  1. Przy sprzyjających warunkach atmosferycznych organizowany jest jak najdłuższy  pobyt dzieci w ogrodzie.
  1. W salach zajęć zapewnia się temperaturę co najmniej 18 stopni C, a przypadku niższej temperatury, dyrektor przedszkola zawiesza zajęcia w porozumieniu z organem prowadzącym przedszkole.
  1. Przedszkole może organizować dla swych wychowanków wyjazdy, wycieczki autokarowe. Szczegółowe zasady organizacji takich wyjazdów określają odrębne przepisy.
  1. Wszystkie zajęcia organizowane poza terenem przedszkola powinny być uzgadniane z dyrektorem lub osobą go zastępującą. Szczegółową organizację zajęć poza terenem przedszkola określa Regulamin spacerów i wycieczek organizowanych w Miejskim Przedszkolu nr 10 w Żarach.
  1. Przedszkole sprawuję opiekę nad dzieckiem od momentu wejścia dziecka do sali przedszkolnej, do chwili odebrania dziecka przez rodziców, prawnych opiekunów lub osoby upoważnione na piśmie przez rodziców.
  1. Nauczyciel nie może pozostawić dziecka bez opieki. W szczególnie uzasadnionym przypadku, gdy nauczyciel musi opuścić grupę, dopuszcza się powierzenie przez niego opieki nad dziećmi pracownikowi obsługi pracującemu z nim w tym samym oddziale.
  1. Dziecko oddane pod opiekę przedszkola może być wydane rodzicom, opiekunom prawnym i innym osobom upoważnionym na piśmie przez rodziców. Upoważnienie powinno zawierać imię i nazwisko oraz pesel wskazanej przez rodziców osoby upoważnionej i własnoręczny podpis rodzica.
  1. Rodzice (prawni opiekunowie) przejmują odpowiedzialność prawną za bezpieczeństwo dziecka odbieranego z przedszkola przez upoważnioną przez nich osobę.
  1. Przedszkole może odmówić wydania dziecka osobie upoważnionej w przypadku, gdy stan osoby zamierzającej je odebrać będzie wskazywał, że nie jest ona w stania zapewnić dziecku bezpieczeństwa. O przypadku takiej odmowy wydania dziecka powinien zostać niezwłocznie poinformowany dyrektor.
  1. Przedszkole ma obowiązek powiadomić telefonicznie rodziców (prawnych opiekunów)
    o fakcie nieodebrania dziecka z przedszkola po upływie czasu jego pracy. W przypadku, gdy pod numerami wskazanymi w karcie zgłoszenia dziecka do przedszkola, nie można uzyskać informacji o miejscu pobytu rodziców (prawnych opiekunów), nauczyciel oczekuje z dzieckiem w przedszkolu przez jedną godzinę. Po upływie tego czasu powiadamia najbliższy komisariat policji o niemożności skontaktowania się z rodzicami (prawnymi opiekunami).

§ 20.1. Do przedszkola mogą uczęszczać dzieci, których stan zdrowia nie zagraża zdrowiu innych dzieci i personelu.

  1. W sytuacjach nagłego pogorszenia się stanu zdrowia dziecka (np. sytuacje losowe, zagrożenie życia, wypadki) wzywane jest pogotowie. Jednocześnie o zdarzeniu informowani są rodzice (prawni opiekunowie). Dziecko zostaje powierzone opiece personelowi karetki pogotowia i do czasu przybycia rodziców (prawnych opiekunów) pozostaje w obecności nauczyciela lub dyrektora, który towarzyszy dziecku.
  1. W innych przypadkach zachorowania dziecka na terenie przedszkola powiadamia się o tym rodziców (prawnych opiekunów), którzy mają obowiązek odebrać dziecko z przedszkola i zapewnić mu opiekę medyczną.
  1. W przedszkolu nie podaje się dzieciom żadnych lekarstw, chyba że rodzice przedstawią zaświadczenie lekarskie z zaleceniem podawania lekarstwa dziecku doustnie przewlekle choremu w czasie jego pobytu w przedszkolu, ze wskazaniem dawkowania oraz sposobu użycia leku wraz z informacją przekazaną dyrektorowi przedszkola i po wyrażeniu zgody przez nauczyciela do wykonywania tych czynności.

ROZDZIAŁ V

NAUCZYCIELE I INNI PRACOWNICY

§ 21.1. W przedszkolu zatrudnia się nauczycieli posiadających przygotowanie pedagogiczne
i odpowiednie kwalifikacje zgodnie z odrębnymi przepisami.

  1. Do zakresu zadań nauczycieli należy:
  1. planowanie i prowadzenie pracy dydaktyczno-wychowawczej zgodnie
    z obowiązującym programem, ponoszenie odpowiedzialności za jej jakość,
  2. wspieranie rozwoju psychofizycznego dziecka, jego zdolności i zainteresowań,
  3. prowadzenie obserwacji pedagogicznych, dokumentowanych w ustalony sposób, zakończonych analizą i oceną gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole, opracowanie „Informacji o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej” dla rodziców,
  4. stosowanie twórczych i nowoczesnych metod nauczania i wychowania,
  5. zapewnienie bezpieczeństwa dzieci podczas pobytu w przedszkolu i w czasie wycieczek oraz spacerów,
  6. eliminowanie przyczyn niepowodzeń dzieci poprzez prowadzenie zajęć indywidualnych, wyrównawczych,
  7. prowadzenie dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej
    i opiekuńczej zgodnie z obowiązującymi przepisami,
  8. inicjowanie i organizowanie imprez o charakterze dydaktycznym, wychowawczym, kulturalnym oraz rekreacyjno-sportowych,
  9. realizacja innych zadań zleconych przez dyrektora, a wynikających z bieżącej działalności placówki.
  1. Nauczyciel ma prawo korzystać w toku swojej pracy z merytorycznej i metodycznej pomocy ze strony opiekuna stażu, dyrektora, doradcy metodycznego i rady pedagogicznej oraz specjalistów, instytucji naukowo-oświatowych.
  1. Nauczyciel zobowiązany jest natychmiast reagować na wszelkie dostrzeżone sytuacje lub zachowania dzieci stanowiące zagrożenie bezpieczeństwa wychowanków.
  1. Przed nawiązaniem stosunku pracy nauczyciel obowiązany jest przedstawić dyrektorowi przedszkola informację z Krajowego Rejestru Karnego.
  1. Nauczyciel, podczas lub w związku z pełnieniem obowiązków służbowych, korzysta z ochrony przewidzianej dla funkcjonariuszy publicznych na zasadach określonych przez odrębne przepisy.

§ 22.1. W przedszkolu zatrudnieni są nauczyciele-specjaliści, otaczający opieką dzieci, których rodzice wyrazili pisemną zgodę na udział w zajęciach, w zależności od potrzeb dziecka oraz  zaleceń zawartych w orzeczeniach.

  1. Do zadań psychologa, pedagoga należy:
  1. współpraca z nauczycielami w celu minimalizowania zaburzeń rozwojowych wychowanków, zapobiegania zaburzeniom zachowania, inicjowania różnych form pomocy wychowawczej,
  2. prowadzenie badań i działań diagnostycznych dotyczących poszczególnych dzieci, w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych,
  3. prowadzenie terapii indywidualnej i grupowej,
  4. współpraca z rodzicami, prowadzenie doradztwa psychologicznego dla rodziców.
  1.  Do zadań logopedy należy:
  1. prowadzenie badań wstępnych w celu ustalenia stanu mowy dzieci, w tym mowy głośnej,
  2. diagnozowanie logopedyczne oraz, odpowiednio do jego wyników, udzielanie pomocy logopedycznej poszczególnym dzieciom z trudnościami w uczeniu się, we współpracy z nauczycielami prowadzącymi zajęcia z dzieckiem,
  3. prowadzenie terapii logopedycznej indywidualnej i grupowej dla dzieci,
    w zależności od rozpoznanych potrzeb,
  4. podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu zaburzeń komunikacji językowej, w tym współpraca z najbliższym środowiskiem dziecka.
  1. Do zadań nauczyciela rehabilitanta należy:
  1. prowadzenie ćwiczeń indywidualnych i grupowych dla dzieci, w zależności od rozpoznanych potrzeb,
  2. współpraca z nauczycielami w celu minimalizowania zaburzeń postawy oraz prowadzenia zabaw i ćwiczeń usprawniających zaburzenie,
  3. podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu zaburzeń postawy, w tym współpraca z najbliższym środowiskiem dziecka.
  1. Do zadań pedagoga specjalnego, terapeuty, terapeuty SI należy:
  1. zapoznanie się z dokumentacją dziecka w szczególności: z orzeczeniem z poradni psychologiczno-pedagogicznej, dokumentacją medyczną, z informacjami dotyczącymi sytuacji zdrowotnej, rodzinnej,
  2. wstępna obserwacja i diagnoza dziecka oraz konsultacje i współpraca ze  specjalistami,
  3. opracowanie i realizacja indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych dla dzieci niepełnosprawnych podczas zajęć grupowych i indywidualnych,
  4. podejmowanie działań profilaktycznych w stosunku do wychowanków,
  5. udzielanie dzieciom pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznawanych potrzeb,
  6. współpraca i wspieranie rodziców dzieci niepełnosprawnych, informowanie na bieżąco o funkcjonowaniu dziecka, udzielanie porad,
  7. prowadzenie dokumentacji przebiegu nauczania zgodnie z obowiązującymi przepisami.

§ 23.1. W przedszkolu zatrudnieni są pracownicy samorządowi  na stanowiskach urzędniczych i pomocniczych.

  1. Ich podstawowym zadaniem jest zapewnienie sprawnego działania przedszkola, jako instytucji publicznej, utrzymanie obiektu i jego otoczenia w ładzie i czystości.
  1. Pracownicy administracji i obsługi współpracują z nauczycielami w zakresie opieki
    i wychowania dzieci.
  1. Do zadań głównego księgowego należy, w szczególności:
  1. prowadzenie rachunkowości przedszkola,
  2. opracowywanie projektu planu dochodów i wydatków budżetowych przedszkola,
  3. opracowywanie projektów przepisów wewnętrznych dotyczących prowadzenia rachunkowości,
  4. dokonywanie wstępnej kontroli kompletności i rzetelności dokumentów,
  5. dotyczących operacji gospodarczych i finansowych,
  6. gromadzenie i przechowywanie dowodów księgowych w sposób zabezpieczający je przed niedozwolonymi zmianami, nieupoważnionym rozpowszechnianiem, uszkodzeniem lub zniszczeniem,
  7. dokonywanie wszelkich rozliczeń finansowych przelewem, czekiem,
  8. rachunkowym, czekiem gotówkowym oraz gotówką zgodnie z zatwierdzonym planem finansowym przedszkola,
  9. sporządzanie miesięcznych, półrocznych i rocznych sprawozdań, bilansów
    i zestawień,
  10. wypłata wynagrodzeń, zasiłków, ekwiwalentów oraz innych należności, dokonywanie potrąceń od wynagrodzeń,
  11. prowadzenie i rozliczanie Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych,
  12. przestrzeganie przepisów o ochronie danych osobowych,
  13. rozliczanie inwentaryzacji,
  14. wykonywanie innych czynności zleconych przez dyrektora, wynikających
    z organizacji pracy przedszkola.
  1. Do podstawowych zadań i obowiązków intendenta należy, w szczególności:
  1. opracowywanie jadłospisów i przestrzeganie przepisów higieny żywienia zbiorowego i HCCP,
  2. sporządzanie raportów żywieniowych i wydawanie na ich podstawie artykułów żywnościowych,
  3. prowadzenie kalkulacji posiłków i nie dopuszczanie do przekroczenia ustalonych stawek żywieniowych,
  4. dokonywanie zakupów żywności, środków czystości i innych artykułów niezbędnych w placówce,
  5. prowadzenie magazynu i dokumentacji magazynowej zgodnie z obowiązującymi przepisami,
  6. pobieranie opłat od rodziców z tytułu korzystania z przedszkola oraz prowadzenie dokumentacji,
  7. wykonywanie raportów kasowych,
  8. przetwarzanie danych osobowych w ramach wykonywanych czynności służbowych.
  1. Do podstawowych zadań i obowiązków samodzielnego referenta należy, w szczególności:
  1. prowadzenie  ewidencji  korespondencji,
  2. prowadzenie ewidencji zaopatrzenia pracowników w sprzęt ochrony osobistej, odzież   i obuwie ochronne zgodnie z obowiązującymi przepisami,
  3. prowadzenie procedur i dokumentacji Zamówień Publicznych,
  4. czuwanie nad prawidłowym zabezpieczeniem środków pieniężnych,
  5. sprawdzanie rachunków pod względem merytorycznym,
  6. kierowanie zespołem pracowników obsługi,
  7. wykonywanie innych czynności zleconych przez dyrektora, wynikających z organizacji pracy przedszkola.
  1. Do podstawowych zadań i obowiązków samodzielnego referenta do spraw kadr
    i płac należy, w szczególności:
  1. sporządzanie i kompletowanie dokumentów związanych z zatrudnianiem, zwalnianiem i przebiegiem pracy zawodowej pracowników (akta osobowe pracowników),
  2. wydawanie skierowań na badania wstępne, kontrolne, okresowe i prowadzenie rejestru,
  3. przygotowywanie dokumentów do SIO,
  4. sporządzanie sprawozdań do GUS ,
  5. prowadzenie ewidencji pracowników,
  6. prowadzenie ewidencji czasu pracy pracowników,
  7. sporządzanie list płac,
  8. prowadzenie ewidencji wypłaconych zasiłków opiekuńczych i chorobowych oraz dokonywanie rozliczeń z ZUS,
  9. terminowe i rzetelne rozliczanie podatku wobec Urzędu Skarbowego i składek
    z ubezpieczenia społecznego wobec ZUS,
  10. przestrzeganie przepisów o ochronie danych osobowych,
  11. wykonywanie innych czynności zleconych przez dyrektora, wynikających
    z organizacji pracy przedszkola.
  1. Do podstawowych zadań i obowiązków kucharki należy w szczególności:
  1. kierowanie pracą kuchni,
  2. przyrządzanie posiłków zgodnie z jadłospisem i normami żywieniowymi,
  3. dbanie o czystość kuchni, urządzeń i sprzętu kuchennego,
  4. przestrzeganie przepisów higieny żywienia zbiorowego i HCCP,
  5. prowadzenie podręcznego magazynu,
  6. wykonywanie innych czynności zleconych przez dyrektora, wynikających
    z organizacji pracy przedszkola.
  1. Do podstawowych zadań i obowiązków pomocy kuchennej należy w szczególności:
  1. pomaganie kucharce w przygotowywaniu posiłków,
  2. utrzymywanie w czystości kuchni i sprzętu kuchennego,
  3. przestrzeganie przepisów higieny żywienia zbiorowego i HCCP,
  4. wykonywanie innych czynności zleconych przez dyrektora wynikających
    z organizacji pracy w przedszkolu.
  1. Do podstawowych zadań i obowiązków woźnej należy w szczególności:
  1. utrzymywanie w czystości pomieszczeń powierzonych jej opiece oraz naczyń
    i sztućców używanych przez dzieci,
  2. pobieranie z kuchni posiłków i wydawanie ich dzieciom,
  3. pomaganie w karmieniu i wykonywaniu przez dzieci czynności samoobsługowych,
  4. rozkładanie i składanie leżaków oraz utrzymywanie w czystości pościeli dziecięcej,
  5. pomaganie nauczycielce w dozorowaniu dzieci podczas wycieczek
    i spacerów,
  6. odpowiedzialność za powierzony sprzęt,
  7. zamykanie przedszkola,
  8. wykonywanie innych czynności zleconych przez dyrektora wynikających
    z organizacji pracy w przedszkolu.
  1. Do podstawowych zadań i obowiązków pomocy nauczycielki należy w szczególności:
  1. spełnianie czynności opiekuńczych i obsługowych w stosunku do dzieci, poleconych przez nauczycielkę danego oddziału,
  2. pomoc nauczycielowi w trackie zajęć oraz w innych czynnościach wynikających
    z rozkładu dnia,
  3. pomoc w karmieniu i wykonywaniu przez dzieci czynności samoobsługowych,
  4. uczestniczenie w wycieczkach i spacerach poza terenem przedszkola,
  5. rozkładanie i składanie leżaków, pościeli, dbałość o ich czystość i higieniczne przechowywanie,
  6. wykonywanie innych czynności zleconych przez dyrektora wynikających
    z organizacji pracy w przedszkolu.
  1. Do podstawowych zadań i obowiązków dozorcy  należy:
  1. dbanie o bezpieczeństwo mienia przedszkolnego,
  2. utrzymywanie porządku i czystości na terenie przedszkola, ogrodu przedszkolnego i terenu przyległego: zamiatanie, grabienie liści, koszenie trawy, odśnieżanie itp
  3. systematyczne kontrolowanie obiektu, zgłaszanie awarii, dokonywanie drobnych napraw, prac remontowych i konserwacyjnych,
  4. sygnalizowanie wszelkich uszkodzeń sprzętu i narzędzi,
  5. otwieranie przedszkola,
  6. współdziałanie z innymi pracownikami przedszkola w zabezpieczaniu przedszkola przed wejściem i przebywaniu w nim osób nieupoważnionych, przed sytuacjami zagrażającymi bezpieczeństwu dzieci i pracowników,
  7. wykonywanie innych czynności zleconych przez dyrektora wynikających
    z organizacji pracy w przedszkolu.
  1. Do podstawowych zadań i obowiązków pracownika wysokokwalifikowanego należy:
  1. wykonywanie remontów pomieszczeń wewnętrznych (malowanie, układanie płytek, paneli podłogowych),
  2. dokonywanie napraw sprzętu i narzędzi,
  3. pielęgnacja drzew i krzewów- przycinanie gałęzi,
  4. współdziałanie z innymi pracownikami przedszkola w zabezpieczaniu przedszkola przed wejściem i przebywaniu w nim osób nieupoważnionych, przed sytuacjami zagrażającymi bezpieczeństwu dzieci i pracowników,
  5. wykonywanie innych czynności zleconych przez dyrektora wynikających
    z organizacji pracy w przedszkolu.
  1. Do podstawowych zadań i obowiązków praczki/ogrodniczki należy:
  1. pranie i prasowanie pościeli z najmłodszych grup wiekowych,
  2. pranie i prasowanie ręczników z poszczególnych grup wiekowych oraz kuchennych,
  3. pranie i prasowanie odzieży ochronnej pracowników,
  4. utrzymanie w nienagannej czystości pomieszczenia pralni,
  5. dokonywanie sezonowych nasadzeń roślin rabatowych,
  6. pielęgnacja dekoracyjnych drzew i roślin,
  7. pomoc w opiece nad dziećmi w grupach najmłodszych,
  8. wykonywanie innych czynności zleconych przez dyrektora wynikających
    z organizacji pracy w przedszkolu,
  9. szczegółowe zadania pracowników na stanowiskach urzędniczych i stanowiskach  pomocniczych i obsługi określają odrębne zakresy obowiązków, zawarte
    w regulaminie organizacyjnym przedszkola.

ROZDZIAŁ VI

WYCHOWANKOWIE PRZEDSZKOLA

§ 24.1. Przedszkole obejmuje opieką dzieci w wieku od 3 do 7 lat.

  1. W szczególnie uzasadnionych przypadkach wychowaniem przedszkolnym może zostać objęte dziecko, które ukończyło 2,5 roku.
  1. Dziecko w wieku 6 lat jest obowiązane odbyć roczne przygotowanie przedszkolne
    w przedszkolu lub innej formie wychowania przedszkolnego.
  1. W przypadkach uzasadnionych ważnymi przyczynami rozpoczęcie spełniania przez dziecko obowiązku szkolnego może być odroczone, nie dłużej jednak niż o jeden rok.
  1. Decyzję w sprawie odroczenia obowiązku szkolnego podejmuje dyrektor publicznej szkoły podstawowej, w obwodzie, której dziecko mieszka, po zasięgnięciu opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej.

§ 25.1. Dziecko w przedszkolu ma wszystkie prawa wynikające z Konwencji o Prawach Dziecka, a w szczególności ma prawo do:

  1. indywidualnego procesu rozwoju i własnego tempa rozwoju,
  2. akceptacji takim, jakie jest,
  3. ochrony przed wszelkim formami przemocy fizycznej, psychicznej, krzywdy lub zaniedbania, bądź złego traktowania,
  4. poszanowania jego godności i wartości,
  5. wypoczynku i czasu wolnego,
  6. do uczestnictwa w zabawach, zajęciach stosownych do jego wieku i możliwości.
  1. Wychowankowie mają obowiązek:
  1. przestrzegać ustalonych norm współżycia w grupie, a szczególnie okazywać szacunek dorosłym i kolegom,
  2. dbać o bezpieczeństwo i zdrowie własne i kolegów,
  3. starać się utrzymywać porządek wokół siebie, dbać o swój wygląd i estetykę ubrania,
  4. szanować wspólną własność oraz pracę kolegów i dorosłych,
  5. przestrzegać zakazów dotyczących bezpieczeństwa,
  6. wywiązywać się z przydzielonych zadań.

§ 26.1. Wychowankowie przedszkola mogą być ubezpieczeni od następstw nieszczęśliwych wypadków. Ubezpieczenie jest dobrowolne.

  1. Opłatę z tytułu ubezpieczenia dziecka we własnym zakresie uiszczają rodzice, opiekunowie prawni na początku każdego roku szkolnego.
  1. Przedszkole chroni swoich wychowanków przed kontaktem z osobami niepowołanymi, czy też z osobami z zewnątrz poprzez zamykanie drzwi wejściowych do placówki
    w godzinach 8:30 – 14:00. Drzwi wejściowe zamyka wyznaczony przez dyrektora pracownik.
  1. W celu zwiększenia bezpieczeństwa, zapobiegania zagrożeniom zdrowia i mienia oraz innych działań szkodliwych jak i wykrywania wykroczeń, prowadzony jest na terenie przedszkola elektroniczny monitoring wizyjny:
  1. kamery monitoringu wizyjnego mogą być umieszczone na zewnątrz i wewnątrz budynku,
  2. monitoring prowadzony jest nieprzerwanie przez całą dobę,
  3. zapis ze wszystkich kamer przechowywany jest na twardym dysku rejestratora
    do 30 dni,
  4. odczytu zapisu rejestratora dokonuje dyrektor lub osoba przez niego upoważniona,
  5. nagrania zapisane w rejestratorze mogą być użyte wyłącznie w celu wyjaśnienia wykroczeń przeciwko osobom przebywającym na terenie placówki lub mieniu przedszkolnemu,
  6. rozmieszczenie kamer zostało zweryfikowane pod kątem poszanowania prywatności
    i intymności.

§ 27.1. Rodzice i nauczyciele zobowiązani są współdziałać ze sobą w celu skutecznego oddziaływania wychowawczego na dziecko i określenia drogi jego indywidualnego rozwoju.

§ 28.1. Formy współpracy przedszkola z rodzicami :

  1. zebrania ogólne- raz w ciągu roku,
  2. zebrania grupowe- czterokrotnie w ciągu roku,
  3. konsultacje i rozmowy indywidualne z dyrektorem, nauczycielami i specjalistami
    – w zależności od potrzeb,
  4. zajęcia otwarte,
  5. imprezy i uroczystości z udziałem rodziców,
  6. kącik dla rodziców.

§ 29.1. Rodzice, opiekunowie prawni dzieci uczęszczających do przedszkola mają prawo do:

  1. uzyskiwania i wymiany informacji na temat możliwości rozwojowych dziecka, jego postępów, stanie gotowości szkolnej, problemów i zachowania oraz na temat pracy przedszkola,
  2. wyrażania i przekazywania nauczycielom, dyrektorowi wniosków z obserwacji pracy przedszkola,
  3. wyrażania i przekazywania opinii na temat pracy przedszkola organowi prowadzącemu i nadzorującemu pracę pedagogiczną poprzez swoje przedstawicielstwa – radę rodziców,
  4. zapoznania się z realizowanymi w przedszkolu planami i programami pracy dydaktycznej i wychowawczej.
  1. Z tytułu udostępniania rodzicom gromadzonych przez przedszkole informacji w zakresie nauczania, wychowania oraz opieki dotyczących ich dzieci, nie pobiera się opłat.

§ 30.1. W interesie dzieci i w ramach dobrej współpracy do podstawowych obowiązków rodziców, opiekunów prawnych dziecka należy:

  1. przestrzeganie niniejszego statutu,
  2. respektowanie uchwał rady pedagogicznej i rady rodziców,
  3. przyprowadzanie i odbieranie dzieci zgodnie z ustalonymi zasadami,
  4. terminowe uiszczanie odpłatności za pobyt dziecka w przedszkolu,
  5. informowanie o przyczynach nieobecności dziecka w przedszkolu, a zwłaszcza niezwłoczne zawiadamianie o zatruciach pokarmowych i chorobach zakaźnych,
  6. kontaktowanie się z nauczycielami oraz uczestnictwo w zebraniach ogólnych
    i grupowych w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczych,
  7. udzielanie nauczycielom rzetelnej informacji o dziecku,
  8. punktualne przyprowadzanie dziecka do przedszkola, umożliwiające mu udział
    w organizowanych zajęciach oraz zapewnienie mu bezpieczeństwa,
  9. nie przyprowadzanie do przedszkola dzieci chorych, których stan zdrowia zagraża im samym oraz innym dzieciom,
  10. wspieranie nauczycieli w celu osiągnięcia gotowości szkolnej dziecka.
  1. Rodzice dziecka podlegającego obowiązkowi rocznego przygotowania przedszkolnego są obowiązani do:
  1. dopełnienia czynności związanych ze zgłoszeniem dziecka do przedszkola,
  2. zapewnienia regularnego uczęszczania dziecka na zajęcia.
  1. Niespełnienie obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego podlega egzekucji
    w trybie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.
  1. Przez niespełnienie obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego w przedszkolu należy rozumieć nieusprawiedliwioną nieobecność w okresie jednego miesiąca w co najmniej 50% obowiązkowych zajęć edukacyjnych w przedszkolu.

ROZDZIAŁ VII

POSTANOWIENIA KOŃCOWE

§ 31. Statut obowiązuje w równym stopniu wszystkich członków społeczności przedszkolnej – nauczycieli, rodziców, pracowników samorządowych.

§ 32. Dla zapewnienia znajomości statutu przez wszystkich zainteresowanych ustala się wywieszenie statutu na tablicy ogłoszeń oraz zamieszczenie na stronie internetowej przedszkola.

§ 33. Zmiany w powyższym statucie mogą być dokonywane wyłącznie w trybie określonym dla jego nadania.

§ 33. Zobowiązuje się dyrektora przedszkola do opracowania i opublikowania ujednoliconego tekstu statutu po każdej wprowadzonej zmianie.

§ 35. Powyższy statut wchodzi w życie z dniem 28.08.2020 roku.

„ PRZEDSZKOLE TRAMPOLINĄ DO SUKCESU ”



Koncepcja pracy naszego przedszkola oparta jest na celach i zadaniach zawartych w dokumentach prawnych: Ustawa o Systemie oświaty, Statut Miejskiego Przedszkola nr 10

Cele i zadania główne:

1. Zapewnienie wychowankom bezpieczeństwa oraz optymalnych warunków dla ich prawidłowego rozwoju odpowiednio do ich potrzeb i możliwości przedszkola.

2. Organizowanie procesu kształcenia zapewniającego wszechstronny i harmonijny rozwój każdego wychowanka w tym przygotowania dziecka do podjęcia nauki w szkole.

3. Wspieranie uzdolnień oraz wspomaganie dziecka zgodnie z jego wrodzonym potencjałem – rozwijanie inteligencji wielorakich.

4. Tworzenie warunków do rozwoju aktywności dziecka wobec siebie, innych ludzi i otaczającego świata, na różnych płaszczyznach jego działalności :
• kształtowanie u dziecka umiejętności odbioru sztuki (rozwijanie wrażliwości estetycznej, wyobraźni, ekspresji plastycznej, muzycznej, ruchowej, rozwijanie umiejętności wyrażania swoich myśli i przeżyć)
• kształtowanie postawy w obcowaniu z otoczeniem przyrodniczym i społecznym
• nabywanie doświadczeń w obcowaniu z kulturą.
• pielęgnowanie tradycji narodowych i folklorystycznych.

5. Wprowadzanie dziecka w świat wartości uniwersalnych: dobro, prawda, miłość. 

6. Rozwijanie u dzieci poczucia przynależności narodowej.

7. Wspomaganie rodziny w wychowaniu dziecka, współdziałanie z rodzicami w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczych.

8. Wspomaganie rozwoju zawodowego nauczycieli.

9. Stwarzanie sprawnego, skutecznego systemu zarządzania placówką.

10. Zapewnienie odpowiedniej bazy i wyposażenia przedszkola gwarantującego właściwą realizację zadań placówki.

11. Dbanie o pozytywny wizerunek przedszkola w środowisku – współpraca z lokalnymi instytucjami, mediami, pozyskiwanie sponsorów.

12. Zajęcia w poszczególnych grupach prowadzone są w oparciu o Program edukacji przedszkolnej „Nasze Przedszkole” wyróżnionego w konkursie MEN i CODN. Autorkami programu są: Małgorzata Kwaśniewska i Wiesława Żaba-Żabińska. Wydawnictwo MAC Edukacja oraz o programy autorskie napisane przez nauczycielki naszego przedszkola.


Do realizacji w/w programów oprócz podstawowych metod zalecanych przez metodykę wychowania przedszkolnego, wykorzystujemy inne, nowatorskie metody między innymi:

• prof. E.Gruszczyk -Kolczyńskiej – zajęcia i zabawy z zakresu edukacji matematycznej,
• kinezjologia edukacyjna Dennisona – gimnastyka mózgu,
• pedagogika zabawy „Klanza” – zajęcia i zabawy ze wszystkich obszarów edukacji, pobudzanie do aktywności i twórczości, relaksacja,
• muzykoterapia – obszar edukacji kulturowo-estetycznej, zabawy dowolne, odpoczynek,
• metody aktywne : gimnastyka twórcza R.Labana i K.Orffa – łączenie ruchu i słów z muzyką,
• zabawy parateatralne „dziecko widzem i aktorem „- zabawy w teatr,
• aktywne słuchanie muzyki poważnej wg Batti Strauss,
• elementy metody Ireny Majchrzak- przygotowanie do nauki pisania i czytania,
• elementy metody Marty Bogdanowicz- przygotowanie do nauki pisania poprzez usprawnianie analizatorów: słuchowego, wzrokowego, kinetyczno-ruchowego, kształcenie orientacji w przestrzeni.
• elementy metody Marii Montesorii – praca oparta na materiale naturalnym,
• elementy metody Weroniki Sherbone – poznanie własnego ciała i możliwości ruchowych, pogłębianie kontaktu poprzez ruch i dotyk z innymi ludźmi.

13. Realizujemy elementy Ogólnopolskiego Programu Optymistyczne przedszkole.

14. Priorytetem naszej działalności jest bezpieczeństwo, akceptacja i poszanowanie naszych wychowanków wynikających z Konwencji Praw Dziecka.

15. Pragniemy doskonalić jakość pracy naszego przedszkola poprzez realizowanie innowacji pedagogicznych, stosowanie nowatorskich metod pracy z dziećmi oraz pisanie i wdrażanie do realizacji programów autorskich.

ZASADY PRACY Z DZIECKIEM

Zasady pracy w przedszkolu zapewniają podmiotowe traktowanie dziecka, są nimi:

1. Zasada indywidualizacji.
2. Zasada integracji.
3. Zasada wolności i swobody działania.
4. Zasada zaspakajania potrzeb dziecka.
5. Zasada akceptacji dziecka takim jakim ono jest.
6. Zasada aktywności i twórczego działania.
7. Zasada organizowania.

SYLWETKA ABSOLWENTA

Absolwent naszego przedszkola:
• Jest dobrze przygotowany do podjęcia nauki w szkole,
• Ma dobrze rozwinięte procesy poznawcze,
• Jest aktywny w podejmowaniu działań, lubi działania twórcze,
• Jest samodzielny i koleżeński,
• Potrafi współdziałać w zespole,
• Umie szukać pomocy u innych,
• Jest zainteresowany nauką i literaturą,
• Wykazuje chęć poznawania rzeczy nowych,
• Potrafi skupić się przez dłuższy czas na wykonywanym zadaniu,
• Radzi sobie z emocjami i umie rozwiązywać sytuacje konfliktowe,
• Wykazuje motywacje do wysiłku intelektualnego i uczenia się,
• Nie obawia się występować publicznie,
• Ma bogata wiedzę o środowisku przyrodniczym i podstawową wiedzę o świecie,
• Wykazuje tolerancje i empatię wobec innych,
• Zna podstawowe zasady bezpieczeństwa, higieny i zdrowego trybu życia,
• Zna symbole narodowe,
• Czuje się Polakiem i Europejczykiem.


ZADANIA PRIORYTETOWE

1. Konstruktywna współpraca miedzy przedszkolem i rodziną – ujednolicenie oddziaływań wychowawczych, dydaktycznych, jedność celów i zadań.
2. Stymulowanie i wspieranie wielostronnego rozwoju dziecka we współpracy z rodzicami i środowiskiem.
3. Organizowanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla dzieci i rodziców.
4. Rozwijanie i wspomaganie uzdolnień dzieci.

Nasze motto:
„ Kiedy śmieje się dziecko, śmieje się cały świat” J.Korczak

Koncepcja została zmodyfikowana przez Radę Pedagogiczną Miejskiego Przedszkola nr 10 w Żarach w dniu 31.08.2011 r.